Rozhovor MF DNES: Ze zavedení EET profitují jen ti, kdo systémy provozují, říká lídr ODS

Proč by chtěl zrušit elektronickou evidenci tržeb? Jak by chtěl čelit vylidňování kraje? A jak by v případě zvolení poslancem naložil s postem starosty Uherského Hradiště? Na tyto a další otázky odpovídal lídr kandidátky ODS pro Zlínský kraj Stanislav Blaha. Podle předvolebních průzkumů se zdá, že se ODS otřepává ze skandálu svého někdejšího předsedy a premiéra Petra Nečase, což může znamenat šanci na úspěch pro lídra krajské kandidátky Stanislava Blahu. Ten byl dosud spojený s Uherským Hradištěm, kde je starostou a předtím působil jako místostarosta.„Cítíme, že jsou lidé zklamaní z toho, co pro ně dělá současná vláda. Před čtyřmi lety jsme byli na hranici volitelnosti, dnes naše preference rostou,“ říká Blaha. Celý rozhovor zde.

Věříte tomu, že se ODS vrací na výsluní, když po Nečasově skandálu v roce 2013 byla na odpis?
Osobně považuji pád Nečasovy vlády za puč. Tehdy na nás naši konkurenti útočili a chtěli zaujmout naše místo. Teď zase stoupáme nahoru. Lidé zjišťují, že to, co nabízí ODS, je správná cesta. Navíc jsme se poučili z chyb, které už nesmíme opakovat. Ekonomika státu teď sice roste, ale není to zásluhou této vlády, která lidem chystá spíše byrokratické překážky.

Co vám na fungování vlády vadí nejvíc, je to zavedení elektronické evidence tržeb (EET)?
EET je obrovská zátěž pro menší podnikatele, například pro majitele hospůdky s malým obratem. Každé peníze, které musí vydat, mu brání v podnikání. Fatální to bude pro drobné prodejce na jarmarcích, kteří budou muset mít EET od března příštího roku. Tam teprve uvidíme zrůdnost celého systému. Jediné správné řešení je EET zrušit. Na ty, kdo skutečně podvádějí, ať si finanční správa posvítí v rámci svých standardních postupů. Plošná zátěž všech je jen výrazem neschopnosti státu.

Co říkáte na argument obhájců EET, že přináší více peněz do státní kasy a brání „černým“ platbám?
To neuznávám. Stát měl i tak dost možností, jak daně vybírat. Úředníků na to má hodně. Ze zavedení EET profitují jen ti, kdo tyto systémy provozují.

ODS sestavila kandidátku se Stranou soukromníků, kterou výrazně podporuje hazardní magnát a senátor Ivo Valenta, jehož firma Synot má sídlo v Uherském Hradišti. Jeho argumentace je velmi podobná té vaší, navíc finančně podpořil také ODS. Spojuje vás jen boj proti EET, potažmo Andreji Babišovi, nebo je toho víc?
Předně chci říct, že nekandidujeme v ničím žoldu. Pan Valenta je pouze řadový senátor, nebyl ministr financí jako „někdo“, kdo si tak mohl ovlivňovat své podnikání. Pan Valenta podporuje i ODS, protože naše strana zastává principy, které jsou mu blízké. Ale vylučuju, že bychom mu šli na ruku, abychom mu prokázali vděk. Jestli si někdo myslí, že si nás koupí a my budeme dělat jen to, co bude chtít, tak to je mylná představa. Máme svá pravidla a kvalitní program.

V něm je část věnovaná daňovým změnám. Obsahuje něco, co by se dalo vztáhnout na Zlínský kraj?
Z našich daňových změn budou mít prospěch všichni, kdo pracují. Pokud jde o Zlínský kraj, tak všichni víme, že jeho největším problémem je poloha. A tím jsou předurčeny některé věci, které ho trápí. Trpí tím, že jsou tady druhé nejnižší mzdy v republice. Současně čelí tomu, že odsud odchází mnoho mladých lidí. Kraji tak nejvíce pomůže především jedno – urychlená výstavba dálnic D49 a D55.

Jejich příprava ale vázne, v případě D49 vinou ekologických aktivistů. Co s tím?
Bez dálnice nemohou lidé cestovat za lepšími výdělky a schází motivace investorů, aby přišli do kraje. Proto musíme umožnit státu, aby stavěl dálnice. Měli bychom schválit zákon o prioritních stavbách, který by odstranil většinu byrokratických překážek, včetně možnosti vydírání malými skupinkami lidí, které se zaštiťují ekologií, ale o tu jim podle mého názoru nejde.

Jak by takový zákon vypadal?
Obsahoval by například to, že se účastníci řízení, včetně aktivistů, mohou ke stavbě vyjádřit jen jednou, třeba během územního řízení. Nestalo by se tak, že by až na konci procesu někdo vznesl námitku kvůli chráněným živočichům, kteří žijí v trase dálnice, kvůli čemuž se proces vrátí téměř na začátek. To se bohužel stalo u dálnice D49.